1. AVTALET

Avtalet är bindande vid köp av varor på telius.se och gäller från att din beställning är mottagen.

2. KÖPINFORMATION

Alla priser inkluderar moms. Telius reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits. Samtliga produkter i vårt sortiment kan användas i Sverige, såvida inget annat anges.

3. KLARNA

Vi erbjuder i samarbete med Klarna fakturering till privatpersoner , med betalningsvillkor 14 dagar. En faktura skickas till den angivna och du betalar enkelt till PlusGiro. Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. Högsta kreditgränsen som medges är 50 000 kr både för privatpersoner och företag.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid frågor rörande påminnelseavgift/räntor, kontakta Klarna.

4. OUTLÖSTA PAKET

Försändelser som ej lösts ut debiteras en expeditionsavgift om 199 kr för postpaket.

5. 30 DAGARS ÖPPET KÖP

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp till privatkunder. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper.

Produkter som exkluderas från öppet köp-erbjudandet är produkter köpta med abonnemang, samt följande artiklar om de har bruten förpackning/plombering:

  • Mobiltelefoner
  • Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner)
  • Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare)
  • Hygien- & kroppsnära produkter (ex. dammsugare, in ear-lurar)
  • Mjukvara, TV- & datorspel

Med andra ord: du kan fortfarande nyttja öppet köp på ovan nämnda produkter, bara inte med bruten plombering/förpackning. Vid återköp måste ordernummer anges.

Produkter som returneras inkompletta, skadade, ej återställda eller på annat sätt har testats/använts mer än vad som krävs för att undersöka produkten kan komma att få en prisreduktion vid återbetalning. Behöver vi återställa en produkt efter retur erläggs en avgift om 250 kr.

6. ÅNGERRÄTT
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda via distans. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Observera dock att det finns undantag där ångerrätten inte gäller. Detta regleras i Kap 2, 11 § och innefattar bland annat:

  • En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
  • En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. (T.ex. förbrukningsprodukter).
  • Produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. (inkl. in-ear-produkter och rakapparater).
  • En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits.
7. LEVERANSTID

Telius behandlar vanligtvis beställningar samma vardag om beställningen läggs innan kl. 15:00. Försändelsen finns tillgänglig på de flesta utlämningsställen inom 1-3 arbetsdagar efter att det skickats.

Om beställningen ej kan levereras inom avtalad tid informeras du om detta. Du har då rätt att häva köp, om så önskas.

8. GARANTI

Om den aktuella produkten fortfarande har garanti kan du kontakta kundtjänst för att upprätta ett serviceärende. Beroende på vad för produkt det gäller kommer telius byta ut den eller skicka produkten vidare till en auktoriserad serviceverkstad för bedömning och eventuell åtgärd.

För produkter utanför presumtionstiden (6 månader) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Vi kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga.

9. AVBESTÄLLNING

Så länge produkten inte skickats till dig går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en order gör du det lättast genom kontaktformuläret till kundtjänst.

10. PERSONUPPGIFTER

Vi kan komma att samla in olika typer av personuppgifter om dig i samband med att du besöker våra webbsidor, beställer våra produkter eller kontaktar vår kundtjänst.

Exempel på personuppgifter som vi samlar in om dig vid dessa tillfällen är:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter, såsom adress, e-postadress och telefonnummer
  • Personnummer, vid beställning mot faktura eller delbetalning
  • Övriga uppgifter om ditt köp, t.ex. ordernummer och produktspecifikation
  • Köp- och användningshistorik (t.ex. vilka webbsidor du besöker och var på webbsidorna du har klickat)
  • Tekniska uppgifter om dator, mobiltelefon och andra enheter som används och dess inställningar, t.ex. språkinställning
  • IP-adress
  • Ärenderelaterad korrespondens (t.ex. personuppgifter som du lämnar vid kontakter med vår kundtjänst
11. WEBBKAKOR

För att du ska kunna använda vår hemsida måste vi sätta ett antal funktionskakor. Vi använder även dessa funktionskakor för att underhålla sidan så att den fungerar tekniskt. Dessa webbkakor är nödvändiga för att du ska kunna använda våra tjänster, titta på olika produkter samt lägga beställningar.

  • Vi använder sessionskakor för att kunna spara produkter i varukorgen.
  • Vi använder webbkakor för att underlätta analys av trafik och köphistorik på vår sajt.
12. PRISGARANTI

Vi strävar alltid efter att ha det lägsta priset på marknaden. I de fall vi inte lyckas, ger vår prisgaranti dig det lägsta priset på våra produkter. Vår prisgaranti gäller gentemot alla svenska konkurrenter och vid köptillfället. Allt du behöver göra är att dokumentera och visa att produkten kan köpas till angivet pris.

Följande villkor måste vara uppfyllda vid köptillfället för att kunna använda Prisgarantin:

  • Produkten ska vara av samma märke och modell.
  • Du måste kunna dokumentera att en konkurrent har ett lägre pris.
  • Dokumentationen måste hämtas från en återförsäljare som har det aktuella priset.
  • Dokumentationen måste visa att produkten finns i lager och kan köpas till det aktuella priset.
  • Om en fraktkostnad tillkommer hos återförsäljaren så inkluderas den i beräkningen när priset jämförs.
  • Köpet ska kunna göras på lika villkor. Det kan inte gälla ett geografiskt begränsat priserbjudande eller en pristabell exklusiv för en butik. Exempel på detta är öppningserbjudanden, lokala handelsdagar, lagerrensningar och liknande.
  • För att använda prisgarantin behöver du vid köptillfället upplysa säljaren om det lägre priset.
  • Vi matchar mot återförsäljare som bedriver sin verksamhet i Sverige, utifrån lagar och skatter som gäller här, och som är anträffbara när det gäller garantier och service.