Den globala omsättningen för reparation av mobiltelefoner beräknas uppgå till 4 miljarder dollar (32 miljarder kronor), med genomsnittlig tillväxt på tre procent årligen. En orsak till denna uppgång är att en typisk mobiltelefon och surfplatta i dagsläget tillverkas med stor LCD-skärm på framsidan och stor tunn glasskiva på baksidan som hålls ihop av ett gäng ömtåliga komponenter. Slutkunden får sedan betala mellan 6000 – 8000 kr när den väl hamnar på butikshyllan. Tidigare tillverkades mobiltelefonerna mer robusta, och de som väl gick sönder var billigare att byta ut mot nya telefoner än reparera det som var trasigt.
Nedan ger vi ett par tips till drivna entreprenörer som vill starta eget, vare sig e‑handel eller fysisk butik som jobbar med reservdelar och reparation utav mobiltelefoner och surfplattor till välkända märken som Apple och Samsung.
Startkostnad
I början kan pengar och likviditet vara ett stort problem för ditt företag. Prioritet ska läggas vid kostnader på reservdelar. Billiga reservdelar kan skapa problem senare när konsumenten vill göra retur eller byte för att kvalitén är dålig. Hitta därför en grossist och distributör som håller sina leveranstider och har stadig kvalité på sina produkter – även om det kostar någon krona mer per enhet. Förbrukningsmaterial och verktyg är också en kostnad som det nystartade företaget inte ska kompromissa på.
Marknadsföring är en kostnad som måste väljer att lägga stora pengar på. Köpa en dyr hemsida, köpa annonser och dela ut kampanjer/kuponger är ett vanligt sätt att tömma företagskontot på. Vi anser att närvaro på internet och sociala medier är ett måste, men det behöver inte kosta. Köp själv en domän, billigt webbhotell och skapa en hemsida på WordPress – allt till en kostnad av ett par hundra kronor per år. Annonser ska man hålla sig undan i början, låt kunderna hitta er.
Begränsa lagret
Reparationsvbranchen är en komplicerad verksamhet med massor av olika märken av mobiltelefoner som i sin tur erbjuder massor av modeller – med reservdelar och monteringsprocesser som är olika varandra. Apples iPhone är ett exempel på en produktkategori vi rekommenderar alla verkstäder att jobba med då den har en stor marknadsandel i Sverige och också är ett av de enklaste telefonerna att reparera. Är man en seriös reparationsbutik måste man även erbjuda service utav Samsung. Det är den android-telefon som har i särklass flest användare i Sverige. Om man inte har möjlighet att jobba med alla Samsung-modeller är Galaxy-modellen den som ska ha högst prioritet. Med tiden kan ni expandera till att inkludera även andra Android-varumärken som Sony, Huawei, LG, HTC, Microsoft (Nokia) Lumia och så vidare.